به‌دنبال ارتباط مدیران و هنرمندان هیأتی هستیم/ مقابله با تحریفات

به نقل از سایت اخبار موسیقی :    

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ماه نشست خبری هفتمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر «هیأت» با حضور مسعود نجابتی دبیر علمی و عضو هیأت داوران بخش پوستر و رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی «مشعر» در محل بنیاد فرهنگی هنری روایت برگزار شد.

مسعود نجابتی در این نشست با تاکید بر تقویت نقاط قوت و برطرف کردن ضعف‌های دوره‌های پیشین سوگواره گفت: یکی از مهمترین اهداف هفتمین سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت تاکید بر کار گروهی هنرمندان است. در بحث داوری نیز چون سوگواره عاشورایی پوستر، واقعی‌ترین نوع گرافیک فرهنگی به حساب می‌آید قضاوت و داوری‌ها به صورت تخصصی انجام خواهد شد و داوران متناسب با تخصصی که دارند، انتخاب شده‌اند.

رحیم آبفروش نیز با اشاره به برگزاری کارگاه‌های «هیأت-هنر» که هر فصل برگزار می‌شود، گفت: در این دوره فرصتی فراهم شد تا بانوان بتوانند به صورت فشرده، کارگاه‌های خط در گرافیک و پوستر را بگذرانند.

وی درباره بخش‌های هفتمین سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت توضیح داد: پوسترهای اعلان هیأت‌ها را بخش اصلی سوگواره قرار دادیم که در این بخش، به اثر برگزیده ۴ میلیون تومان و به هیأت موردنظر ۲ میلیون تومان به عنوان کمک برای ارج و قربی که برای هنرمند قائل شده، اهدا خواهد شد. همچنین ۶ بخش جنبی در پوستر داریم که در هر یک از بخش‌های جنبی ۲ میلیون تومان جایره در نظر گرفته شده است.

آبفروش تصریح کرد: در بخش پوستر، صرفا آثار محرم و اربعین مدنظرمان نیست و از آثاری که نشان دهنده اعیاد و جشن‌های مذهبی هستند نیز استقبال می‌کنیم. اثر برتر از بین همه این آثار انتخاب می‌شود و ۳ جایزه ۵۰۰ هزار تومانی برای این بخش در نظر گرفته شده است.

وی درباره آثار سوگواره عکس نیز بیان کرد: در این بخش متن و حاشیه هیأت‌های مذهبی مورد نظر ما است که در این حوزه تک عکس و مجموعه عکس‌هایی که روایتی را بیان کنند، می‌پذیریم.

آبفروش در مورد اعطای جوایز مجموعه عکس و تک عکس گفت: برای رتبه اول مجموعه عکس، مبلغ ۴ میلیون تومان به هنرمند و ۳ میلیون تومان برای هیأت مورد نظر اهدا می‌شود. برای رتبه دوم، ۳ میلیون تومان برای هنرمند و ۲ میلیون تومان برای هیأت و رتبه سوم ۲ میلیون تومان برای هنرمند و یک میلیون تومان برای هیأت در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از اکران آثار برگزیده ششمین سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت از امروز ۲۰ شهریورماه در استان قم خبر داد و افزود: این آثار تا پایان ماه صفر مهمان استان‌های دیگر خواهند بود.

آبفروش در ادامه درباره فراگیری آثار هنری سوگواره در خارج از محدوده هیأت‌های مذهبی گفت: ما همچنان غصه تابلوهای تبلیغاتی اتوبان تهران قم را داریم، چون این اتوبان مسیری برای زوار فرهنگی معنوی است و عدم توجه به آثار محیطی در این اتوبان بسیار مورد انتقاد ما است. کاری که امسال از دست ما بر آمد، این بود که مجموعه کاملی از طرح‌های گرافیکی کامل و هنرمندپسند در قالب‌های مختلف در سایت خودمان قرار دادیم تا به عنوان نذر فرهنگی و باقیات صالحات در چرخش باشد و مورد استفاده قرار گیرد. همچنین قبل از محرم بسته محتوایی را برای مدیران هیأت‌ها و منبری‌ها تهیه‌ کردیم که در اختیار همه هیأت‌های مذهبی قرار گرفت.

وی در مورد ارسال آثار به سوگواره نیز بیان کرد: هنرمندان می‌توانند تا ۱۶ آذر ماه مصادف با ایام رحلت پبامبر آثارشان را از طریق سایت برای ما ارسال کنند. برای ارسال پوستر به سایت poster.۱۵۴۲.org و برای ارسال عکس به سایت Photo.۱۵۴۲.org مراجعه و اقدام به بارگذاری کنند.

آبفروش در مورد تعدد جشنواره‌های موازی در ماه محرم و صفر گفت: بر همین اساس بود که سال گذشته به موضوع اربعین نپرداختیم و امسال با خلا سوگواره اربعین مواجهیم، لذا کاروان خود را دست گرفتیم تا زمین نماند.

نجابتی در ادامه نکته مثبت و برجسته سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت را پرداختن به گرافیک واقعی در هیأت‌های مذهبی دانست و افزود: به‌نظرم شاهد رشد و ارتقای این بحث به واسطه حمایت از هیأت‌ها هستیم که نسبت به آثار خود حساسیت نشان می‌دهند. این نکته مهم در هیچ جشنواره و سوگواره ای مورد توجه نیست.

آبفروش نیز در این مورد گفت: دوست داشتیم بحث تشویقی هنرمندان را داشته باشیم تا عقبه هیأت های مذهبی در میان هیأت‌های مذهبی دیگر ایجاد شود. همچنین به دنبال برقراری ارتباط بین مدیران و هنرمندان هیأتی بودیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شمایل‌ها در آثار گرافیک مذهبی و داوری آن‌ها در سوگواره بیان کرد: آثار گرافیکی در سوگواره داوری محتوایی می‌شوند، هر چند اصل جمع آوری این اسناد برای ما موضوعیت دارد. هرچند عکاسانی هستند که در مواقعی به مکان‌هایی راه پیدا می‌کند و واقعیت میدانی موجود را منعکس می کند که این آثار در مرحله بازنشر ملاحظه محتوایی می‌شوند.

آبفروش در پایان تاکید کرد: برخی از آسیب‌ها و انحرافات در مناطق مختلف به واسطه این آثار به دست ما می‌رسد که بعد از داوری مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما در نهایت از داوری کنار گذاشته می‌شوند.

برچسب ها:

اخبار موسیقی

196
0 0