تشریح جزییات و اهمیت تصویب طرح نظام صنفی هنر

به نقل از سایت اخبار موسیقی :    

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران امروز ۲۰ شهریور با حضور حجت السلام احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ابراهیم حقیقی رییس شورای عالی و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و اعضای شورای عالی در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مجید رجبی معمار در ابتدای این نشست گفت: در برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف شده است که حمایت‌های بیشتری از هنرمندان داشته باشد و نمایندگان باید اجرای این قانون را پیگیری کنند که همین باعث شد پیگیری‌های لازم برای طرح نظام صنفی هنر در کشور انجام شود و امیدواریم با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.

رجبی معمار با اشاره به ضرورت افزوده شدن واژه هنر به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در گذشته نیز این وزارتخانه واژه هنر را در عنوان خود داشت اما از ۴۰ سال پیش تاکنون واژه هنر از عنوان وزارت فرهنگ حذف شده است و پیشنهاد می‌کنم این واژه بار دیگر به عنوان وزارتخانه بازگردد.

به گفته رجبی معمار، بودجه فرهنگ و هنر در طول سال ۹ هزار میلیارد است اما متاسفانه خانه هنرمندان ایران از این بودجه حتی یک ریال هم سهم ندارد. ما در طول سال با پیگیری‌های متعدد شاید ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان از وزارت فرهنگ و ارشاد کمک بگیریم که این رقم در مقایسه با بودجه‌هایی که برخی از اشخاص، برای برگزاری تنها یک برنامه در طول سال دریافت می‌کنند قابل مقایسه نیست.

در ادامه ایرج راد گفت: تاکنون جلسات متعددی برای لایحه نظام صنفی هنر تشکیل شده است اما هنوز جزییات این طرح تکمیل نشده است.

غلامحسین امیرخانی نیز در این نشست بیان کرد: هنرمندان ایرانی نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بین‌المللی نیز آثار درخشانی در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما و ادبیات ارایه کرده‌اند اما پرسش اساسی اینجاست که آیا از هنرمندان در مقایسه با سایر عرصه‌ها آن گونه که شایسته آنها بوده حمایت شده است که پاسخ آن را همه ما می‌دانیم.

نگار نادری‌پور نیز با اشاره به قانون ششم توسعه یادآور شد: متاسفانه اسامی رشته‌های هنری در قانون حمایت از مولفان ذکر نشده است و از ما هنرمندان نیز به عنوان اصحاب هنر یاد می‌شود.

در ادامه کامران ملکی نیز تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیداری که با اعضای شورای عالی خانه سینما داشت، عنوان کرد که وضیعت هنر در برنامه ششم روی زمین مانده است، ما اهالی سینما امیدواریم که هر چه زودتر وضیعت لایحه نظام صنفی هنر به سرانجام برسد.

فرزاد فرجی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان سفالگر در سخنان کوتاهی گفت: متاسفانه نه تنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان هنر حذف شده است بلکه در کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز نامی از هنر دیده نمی‌شود.

وی افزود: در بودجه سالانه فرهنگی کشور هیچ سهمی به انجمن‌ها اختصاص داده نشده است که امیدوارم در مصوبات مالی کشور تغییری در این بخش به وجود آید.

حجت السلام احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام صنفی هنر ضرورتی است که جامعه هنری به شدت به آن نیاز دارد، ادامه داد: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خبر از تهیه لایحه مرتبط با این موضوع داده است به همین دلیل ضمن درخواست سرعت دادن به این کار، در تدوین نظام هنر پیگیری کردم که براساس پیگیری‌های انجام شده تاکنون طرح مدونی برای آن تدوین و ارایه نشده است.

وی گفت: اگر نظام صنفی هنر مد نظر قرار بگیرد صنوف بسیار وسیع‌تری را در بر می‌گیرد. امید است با تصویب این نظام شرایط هنرمندان تغییر کند و چارچوب حق و حقوق و مسایل مرتبط با آنها مشخص شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر بخواهیم این طرح را بدون در نظر گرفتن مسایل مالی در مجلس مطرح کنیم به امضای ۱۵ نماینده در صحن مجلس نیاز دارد.

در این نشست محمد سریر، ایرج راد، نگار نادری‌پور، کامران ملکی، غلامحسین امیرخانی، ناصر نصیر، ابراهیم حقیقی و افشین شاهرودی حضور داشتند.

برچسب ها:

اخبار موسیقی

224
0 0