انتقاد از میزان جوایز جایزه سال استیکر و عدم حمایت وزارت ارتباطات

به نقل از سایت اخبار موسیقی :    

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین جایزه سال استیکر با حضور میثم عسگری مدیرعامل پیام‌رسان آی‌گپ، بهرام عظیمی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی اعضای هیأت داوران جایزه سال استیکر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی در ابتدا با ارائه گزارشی از دوره قبلی جایزه سال استیکر بیان کرد: بعد از برپایی دوره اول جایزه استیکر، با بازخورد خوبی از سوی هنرمندان مواجه شدیم که ۵۰ استیکر ثابت انتخاب شد و برای اولین بار در ایران بحث استیکرهای ایرانی و بومی را مطرح کردیم که کسی در این حوزه پیش‌قدم نمی‌شد.

وی گفت: خوشبختانه این رویداد برای بار دوم کلید خورد و حضور پرتعداد هنرمندان در سه حوزه کارتون، تصویرسازی و انیمیشن چشمگیر بود. دوره قبل ۵۰ بسته ۲۰ تایی انتخاب شد که همگی از شخصیت‌های ایرانی بودند و آی‌گپ اجازه انتشار این استیکرها را که همگی شخصیت‌های فرهنگی و اسطوره‌ای بودند، در دیگر نرم‌افزارها داد.

شجاعی طباطبایی درباره فراخوان امسال که استیکر متحرک را نیز شامل می‌شد، توضیح داد: امسال مؤسسه آی‌گپ به این نتیجه رسید که خیلی از کارها قابلیت متحرک‌سازی دارد و به همین دلیل ۳۰ بسته ۲۰ تایی آثار سال گذشته را متحرک کردند. بنابراین امسال به این نتیجه رسیدیم که خود هنرمندان این کار متحرک‌سازی استیکرها را انجام دهند. برای این منظور تصمیم گرفتیم هنرمندان این کار را با شناخت بیشتری انجام دهند و به همین دلیل برپایی کارگاه‌های آموزشی را در این زمینه ترتیب دادیم؛ پدرام اعتمادی و علی رادمند این کارگاه‌ها را با موضع استیکر ثابت و استیکر متحرک را برگزار کردند که بسیار مورد استقبال واقع شد.

وی با اعلام اینکه مرحله اول داوری انجام شده و شاهد آمار بالایی از حضور بودیم، گفت: ۲۰۲ هنرمند در دومین جایزه سال استیکر شرکت کردند و در بخش‌های ثابت و متحرک به ترتیب ۹۹۰ اثر و ۷۸ اثر دریافت کردیم. همچنین، ۸۱ هنرمند در بخش ثابت و ۱۳ هنرمند در بخش استیکر متحرک مورد داوری قرار می‌گیرند که امروز انجام می‌شود. مبلغ ۲ میلیون تومان به عنوان حق‌الزحمه به هنرمندان شرکت‌کننده تعلق می‌گیرد و جوایز برگزیدگان نیز به ترتیب ۱۳ میلیون، ۱۰ میلیون و ۷ میلیون تومان تعیین شده است.

میثم عسگری مدیرعامل پیام‌رسان آی‌گپ در این نشست گفت: آی‌گپ در راستای دغدغه‌های فرهنگی که داشته، یکی از مرتبط‌ترین حرکت‌های فرهنگی که رسالتش می‌دانسته را شکل داده است. یکی از دغدغه‌های همیشگی ما این بود که از کاراکترهای غربی استفاده نکنیم و این جایزه در راستای این جریان شکل گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: استیکر علاوه بر فواید فرهنگی و اجتماعی‌اش، بسیار در جنبه اقتصادی و ارزآوری به کشور کمک می‌کند. برای مثال، لاین در سال ۲۰۱۶، ۲۷۰ میلیون دلار از استیکرسازی درآمد داشته است. بنابراین ما در کنار مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی‌مان می‌توانیم به بعد درآمدزایی آن نیز توجه کنیم.

مدیرعامل آی‌گپ با انتقاد از برخی نهادها گفت: علیرغم مکاتبات فراوان ما با وزارت ارتباطات و بسیاری از نهادهای مرتبط، متأسفانه حضورشان در این جایزه میسر نشد، این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات به صورت مستقیم با این موضوع در ارتباط هستند.

شجاعی طباطبایی نیز در ادامه بحث بیان کرد: اگر واقعاً جناب جهرمی وزیر ارتباطات روی یک شبکه مجازی سرمایه‌گذاری می‌کرد شاهد اتفاقاتی که الان با آنها مواجه هستیم، نبودیم. تاکید دارم که در دوره کرونا و پساکرونا، بحث موبایل بسیار مهم و مطرح است و اگر روی آن سرمایه‌گذاری کنند چیزی از دست ندادند.

بهرام عظیمی رئیس هیأت داوران با انتقاد از تغییر نکردن میزان جوایز این رویداد نسبت به تغییرات و نوسانات اقتصادی در کشور گفت: ای کاش مقدار جوایز بیشتر می‌شد که البته این انتقاد به مراکز و نهادهایی است که وظیفه دارند از این رویداد حمایت کنند چراکه این رویداد به قدرتمندی را خودشان راه نیانداخته‌اند!

وی با اشاره به دوسالانه کاریکاتور بیان کرد: دوسالانه کاریکاتور یکی از دوسالانه‌هایی در کشور بود که شاهد حضور بزرگترین و مشهورترین هنرمندان در آن بودیم؛ جایزه آی‌گپ نیز می‌تواند بین‌المللی باشد اما در مورد فرهنگ خودمان باید راهکاری بیندیشیم که هنرمندان جهانی را پای کار بیاوریم برای مثال بسیاری از جشنواره‌های جهانی کاریکاتور هستند که جایزه خوب برای جشنواره خود قرار می‌دهند و در رابطه با فرهنگ یا شهر موردنظر اطلاعات در اختیار هنرمندان می‌گذارند.

مدیرعامل آی‌گپ در پایان نشست در مورد انتظاری که از نهادهای دولتی داشته‌اند و میسر نشد، گفت: وزارت ارتباطات و فرهنگ و ارشاد اسلامی، قابلیت اطلاع‌رسانی و معرفی این جشنواره را داشتند نه اینکه ما برای هر اطلاع رسانی باید هزینه میلیاردی انجام دهیم. نهادهای دولتی و حاکمیتی در بهره بردن از رسانه‌ها برای فعالیتی که در عرصه فرهنگ‌سازی انجام می‌شود بزرگترین حمایتی است که می‌توانند انجام دهند. همان‌طور که بستن کمربند در حین رانندگی با کمک نهادهای فرهنگی در جامعه ترویج شد. در این راستا ما هم در چارچوب ضوابط حرکت می‌کنیم و فیلترهای گزینشی را پشت سر گذاشته‌ایم.

به گزارش مهر، بهرام عظیمی رئیس هیأت داوران و علی رادمند، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، امیرحسین یاسمنی و امیرحسین ایماغیان اعضای هیأت داوران دومین جایزه سال استیکر هستند.

برچسب ها:

اخبار موسیقی

112
0 0