جزئیات جشنواره تجسمی «هنر جوان» تشریح شد/ شناسایی هنرمندان مستعد

به نقل از سایت اخبار موسیقی :    

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» امروز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و سید حمید شریفی دبیر جشنواره برگزار شد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ابتدا با تسلیت شهادت مظلومانه مرزبانان کشور بیان کرد: ما در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برنامه هایی در دستور کار قرار داده ایم تا قبل از مراسم هفتم این بزرگان ۲۷ پوستر به تعداد شهدا توسط هنرمندان گرافیست سراسر ایران آماده سازی شود.

وی درباره این رویداد بیان کرد: در مرکز هنرهای تجسمی توجه جدی به استعدادهای جوان در سراسر کشور مورد توجه ما بوده تا شرایط و بستری برای پوشش فعالیت ها و حمایت شان داشته باشیم. انتشار ۲ کتاب سال «تصویرسازی» و «کارتون و کاریکاتور» را در راستای معرفی هنرمندان جوان در دستور کار داریم. به علاوه یک نشریه که از طریق مراکز استان در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اساسا کار حوزه هنری بسط و گسترش فعالیت با هنرمندان جوان در راستای حوزه های انقلابی است و این جشنواره یکی از مواردی است که وظیفه داریم تا شرایط را برای ساماندهی این موضوع مهیا کنیم. هفته هنر انقلاب هم یکی از این رویدادهاست که در آن جوانان معرفی و شناسایی می شوند.

شجاعی طباطبایی اظهار کرد: از سال ۹۲ تا کنون امکان برگزاری این رویداد نبود اما ضرورت آن باعث شد تا امسال کار خود را از سر بگیرد و امیدواریم شرایط به گونه ای فراهم شود تا از دل این جشنواره هنرمندان مستعد شناسایی شوند و حمایت جدی و تعامل گسترده ای با آنها در طول سال داشته باشیم.

سید حمید شریفی دبیر جشنواره که از بانیان این رویداد معرفی شده بود نیز بیان کرد: زمان آغاز جشنواره را اگر تحقیقا بیان کنم بر می گردد به سال ۸۲ که توفیق داشتیم سنگ بنای جشنواره را بگذاریم و در آغاز مجدد دوره جدید خوشحالم که سهمی دارم. جشنواره «هنر جوان» را زنده یاد ابوالفضل عالی بنا کرد و قصد ما این بود که دو سالانه هایی برگزار کنیم که آثار پیشکسوتان کمتر دیده شده به نمایش درآید و هنرمندانی که جوان‌تر هستند و در این عرصه دنبال مرزهای نو می گردند نیز حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: شاید وظیفه ما برگزاری جشنواره نباشد اما به جهت شناسایی و حمایت از استعدادها این برنامه را تدوین کردیم و در دوران متمادی نتایج خیلی خوبی هم داشتیم. این دوره به همت مرکز هنرهای تجسمی مجددا راه اندازی شد که گرچه در این دوره به خواسته ها و منویاتی که مد نظر بود به طور جدی دست پیدا نکردیم اما مهم بود که این توقف برداشته شود و حرکت مجدد خود را آغاز کند.

شریفی اظهار کرد: در این دوره علاوه بر اینکه بخش های معمول را لحاظ کردیم، قسمت هایی را که در برخی دوره ها دنبال نشد یا اصلا وجود نداشت هم فعال کردیم؛ یکی از این بخش ها پژوهش و مقاله است. عرصه هنرهای تجسمی از گسترده ترین شاخه های هنری است ولی کمتر در آثار مکتوب و مباحث نظری به آن پرداخته می شود. لازم است تلاش کنیم این نقیصه هم برطرف شود و بتوانیم با برگزاری کارگاه ها و ارتباط مستمر این نقیصه را برطرف کنیم.ما بیشتر در تلاش برای معرفی جوانان و فراهم سازی بسترهای کمی و کیفی برای آنها هستیم ضمن اینکه به ارتقای سواد بصری جامعه و ایجاد جریان های سالم و جستجوگر جهت تعالی فرهنگ و هنر جامعه اهمیت می دهیم

وی با اشاره به اینکه دور چهارم مدال زنده یاد ابوالفضل عالی اهدا شد، عنوان کرد: این مدال دوباره اهدا خواهد شد و امیدوارم این جوانان به جامعه هنری معرفی شوند و فرصت های جدی برای شان فراهم شود. معمولا جشنواره های هنری برگزاری نمایشگاه و جشنواره را ارج می نهند ما هم تلاش کردیم به آن برسیم ولی همه هدف ما این نیست.

وی گفت: ما بیشتر در تلاش برای معرفی جوانان و فراهم سازی بسترهای کمی و کیفی برای آنها هستیم ضمن اینکه به ارتقای سواد بصری جامعه و ایجاد جریان های سالم و جستجوگر جهت تعالی فرهنگ و هنر جامعه اهمیت می دهیم. در همین عرصه هنر، بی مهری هایی وجود دارد که هنرمند را دچار آسیب می کند که ما لازم می دانیم برای فعالیت های هنری آنچه را که باعث توقف و آسیب می شود، شناسایی کرده و در حد خودمان بتوانیم حرکتی رو به جلو داشته باشیم.

دبیر جشنواره بیان کرد: در این دوره توفیق داشتیم تندیسی طراحی کنیم که به برگزیدگان یادگاری دهیم و ماکتش را در همین جلسه رونمایی خواهیم کرد. در این دوره مجموع آثار راه پیدا کرده بالغ بر ۱۱۴۷ اثر بود و بیش از ۳۳۱ نفر هم حضور داشته اند. در رشته گرافیک ۳۵ اثر، تصویرسازی ۳۸ اثر، طراحی چهره ۳ اثر، عکس ۳۴ اثر، کارتون ۳۸ اثر، کاریکاتور ۱۷ اثر و مقاله ۴ اثر مورد ارزیابی قرار گرفتند. البته در بخش مقاله چون با تاخیر اقدام کردیم انتظار داشتیم تعداد اثر کم باشد.

شریفی یادآور شد: در انتخاب آثار اگرچه نگاه حمایتی داشتیم اما سختگیری های لازم را رعایت کردیم تا آثاری که ساختار ضعیفی داشتند مجال راهیابی پیدا نکنند. هنرمندان بانوی شرکت کننده ۱۴۳نفر و مردان نیز ۱۸۸ نفر بودند که همین آمار جای تامل و توجه دارد. ما در قیاس با جشنواره هایی که در این ایام برگزار می شود، نمی توانیم جلوتر برویم چون آنها به جهت جوایز از ما جلوتر بودند اما در این دوره استقبال خوبی شد و جای خوشحالی است. کل جوایز اهدا شده این دوره ۶۴ میلیون تومان است که در قیاس با حجم شرکت کننده ها شاید خیلی بالا نباشد اما قصد ما آغاز یک حرکت بود و امیدواریم در دوران آتی جوایز را بالاتر ببریم.

وی درباره بخش های این جشنواره توضیح داد: در این دوره آیین بزرگداشت مقام هنری رضا اسدی را داریم که روز اهدای جوایز صورت می گیرد. یکی از اهداف جشنواره این است که جوانان ما پایه های اصلی جریان هنری خود را بشناسند مثل هنرمندانی که تاثیر بسزایی در این جریان داشته اند و جشنواره لازم می داند این افراد را به جوانان معرفی کند. در دوران آتی نیز همین منوال ادامه خواهد داشت و هنرمندان دیگری را تجلیل و معرفی خواهیم کرد.

شریفی در پایان گفت: عرصه هنرهای تجسمی حتما لازم دارد که وسایلی در اختیار بگیرد. یکی از آن اسباب فضاهای نمایشگاهی است که حوزه هنری این امکان را به طور مطلوب در اختیار نداشته است. امسال این فضا به سمتی می رود که در محل حوزه بتوانیم فضاهای نمایشگاهی مطلوبی فراهم کنیم و در این دوره قدم های اولیه برداشته شده است.

برچسب ها:

اخبار موسیقی

104
0 0